Стандард 5.
КУРИКУЛУМ
Студијски програм Основне струковне студије – Струковна физиотерапеут траје 3 година или 6 семестара. Укупан број часова износи 5115 и обухвата 2145 часова активне наставе (1200 часова предавања, 885 часова вежби, 15 часова ДОН и 45 часова ИР) и 2970 осталих часова.
Курикулум садржи 31 обавезни (укупан број ЕСПБ - 158) и 12 изборних предмета, од који студент бира 6 (укупан број ЕСПБ - 22), и интегрише реализацију стручне клиничке праксе (број ЕСПБ - 12), као и полагање предмета Предмет завршног рада (број ЕСПБ - 3) и Израда и одбрана завршног рада (број ЕСПБ - 3), који иначе и припадају групи обавезних предмета.
Активна настава заступљена је просечно са 23,83 часова недељно, односно 13,33 часова предавања, 9,83 часова вежби, 0,17 часова ДОН и 0,50 часова ИР просечно, на недељном нивоу. Ради равномерности оптерећења, број ЕСПБ по семестрима износи 30.
Студијски програм има укупно 37 једносеместралних предмета. У оквиру реализације студијског програма, студенти похађају: у првом семестру, 6 обавезних предмета, са укупним фондом активне наставе од 27 часова недељно и остварују 30 ЕСПБ; у другом семестру, 6 обавезних предмета и 1 изборни (од 2 понуђена), са укупним фондом активне наставе од 26 часова недељно и остварују 30 ЕСПБ; у трећем семестру, 3 обавезна и 2 изборна (од 4 понуђена), са укупним фондом активне наставе од 22 часова недељно и остварују 30 ЕСПБ; у четвртом семестру, 6 обавезних предмета и 1 изборни (од 2 понуђена), са укупним фондом активне наставе од 23 часова недељно и остварују 30 ЕСПБ; у петом семестру, 4 обавезна предмета и 1 изборни (од 2 понуђена), са укупним фондом активне наставе од 22 часова недељно и остварују 30 ЕСПБ; у шестом семестру, 6 обавезних предмета и 1 изборни (од 2 понуђена), са укупним фондом активне наставе од 23 часа недељно и остварују 30 ЕСПБ.
Поред реализације стручне праксе кроз дефинисане обавезне предмете Стручна пракса 1, Стручна пракса 2 и Стручна пракса 3, студенти обављају и самостални практични рад под надзором компетентног стручног лица у наставним базама у оквиру следећих обавезних предмета: Интерна медицина са негом, Клиничка биомеханика, Општа физикална терапија, Неурологија са негом, Општа кинезитерапија, Ортопедија и трауматологија, Медицинска рехабилитација 1, Клиничка физикална терапија 1, Технике масаже, Кинезитерапијске технике, Медицинска рехабилитација 2, Клиничка физикална терапија 2, Процена функционалних и моторичких способности у рехабилитацији, Клиничке евалуационе и физиотерапијске технике, Палијативна здравствена нега, односно следећих изборних предмета: Ментално здравље, Социјална медицина, Безбедност здравствених радника и заштита у радној средини, Савремене радиолошке дијагностичке методе, Здравствена нега у клиничким истраживањима, Здравствена нега у процесу рехабилитације, Унапређење здравља медицинског особља, Терапија бола. Током VI семестра, студент реализује 45 часова истраживачког рада и 90 часова самосталног рада, чији је исход израда и одбрана завршног рада.
Најважније методе извођења наставе су: предавања илустрована слајдовима и видео клиповима, рад у малој групи, демонстрација и самостално извођење лабораторијских и клиничких вештина. Сви облици активне наставе базирају се на интерактивној настави која се карактерише дискусијама о проблему који је тема наставне јединице, изношењем личног става који је поткрепљен теоријском или искуственом аргументацијом, уочавањем дилема које се односе на постављену тему и њиховим разрешавањем. Теоријска настава подразумева максималан број од 80 студената у групи, у складу са стандардима за медицинске науке. Рад у малој групи, као значајна метода савременог приступа наставном процесу, подразумева максималан број од 15 студената у групи за практичну наставу на претклиничким предметима, односно 7 на клиничким предметима. Студент мора да савлада све клиничке вештине до предвиђеног нивоа компетенције у току наставе као услов за излазак на завршни испит.
Укупно ангажовање студената кроз активну наставу и остале часове изражено је бројем од 180 ЕСПБ. Имплементација ЕСПБ извршена је према немодуларизованом систему у којем сваки предмет може имати различит број бодова тако да је укупан број бодова у једној академској години 60. У оквиру сваког предмета дефинисане су наставне активности релевантне за постизање циља и исхода предмета и време потребно за сваку наставну активност, тако да укупно радно ангажовање студената одговара броју бодова који припадају предмету. Студент остварује бодове предвиђене за конкретни предмет након положеног завршног испита, а услови за полагање сваког појединачног предмета дефинисани су у Правилнику о организацији и извођењу наставе на студијским програмима Основних струковних студија на Факултету медицинских наука Универзитета у Крагујевцу, као и књизи предмета.
Књига предмета садржи детаљан опис предмета: назив, тип предмета, семестар студија, број ЕСПБ, име наставника, циљ курса са очекиваним исходима, знањима и компетенцијама, предуслове за похађање предмета, садржај, препоручену литературу, методе извођења наставе, начин провере знања и оцењивања. Редослед извођења предмета у студијском програму организован је тако да се знања потребна за наредне предмете стичу у претходно реализованим предметима.
Структура студијског програма дефинисана је са 14,17% академско-општеобразовних, 0,83% научно-стручних, 38,89% стручних и 46,11% стручно-апликативних од укупног броја ЕСПБ програма, што је у складу са постављеним критеријумима.
Фактор изборности према позицијама где студент бира предмете износи 13,89% од укупног броја ЕСПБ, што је у складу са постављеним критеријумима за поље медицинских наука. Листа изборних предмета садржи 2 пута више предмета у односу на број изборних предмета: студент бира 6 од 12 понуђених изборних предмета.
Студент завршава студије након свих положених испита предвиђених наставним планом и програмом, реализоване праксе и одбрањеног завршног рада.